Smartlog v. II » Susans blog » Jeg haaber stadig
Opret egen blog | Næste blog »

Jeg haaber stadig

1. mar 2009 06:53, Spetersen

Man skal ikke bare goere noget fordi andre goer det. Men hvis alle andre goer noget, saa er det jo vaerd at undersoege om ikke det kunne vaere en god ide og ikke bare afvise det.
Ja det er dobbelt statsborgerskab jeg stadig snakker om!

Politiken skriver at udaf 115 lande er der kun 44 der ikke tillader dobbelt statsborgerskab. Udover Oestrig og Norge er Danmark i samme gruppe som Kina og Iran og andre ikke-vestlige lande. Det er vist ikke dem vi plejer at gerne ville lege med og slet ikke dem vi gerne vil sammenlignes med.

Danmark vil have at indvandrer skal integrere sig, men i Danmark betyder det (groft sagt) at man skal glemme alt man kom fra og nu spise leverpostej, brun sovs og frikadeller, holde jul (med flaeskesteg paa menuen selvfoelgelig), og i det hele taget glemme alt om hvad man kom fra og er vokset op med. Gad vide hvor mange danskere der vil holde op med at tale dansk med deres boern, holde op med at holde jul, hvis de flytter til et andet land ... jeg kender godt svaret!!!



Kommentarer

  1. Charlotte Sylvestersen
    1. mar 2009 11:36
    1

    Hej Susan,
    der ER håb forude - og vi får lov til at få det dobbelte statsborgerskab - netop fordi der IKKE er gode argumenter imod - som det jo også fremgår tydeligt af Politikens glimrende artikel :-)
    Venstre HAR rykket sig - de siger nu at de IKKE som udgangspunkt imod - men at de har nogle bekymringer, der skal belyses - og Integrationsministeren er ved at lave en redegørelse netop om disse bekymringer. Det er en meget positiv udvikling - og vi fortsætter med at samle undersrifter og finde materiale, der kan hjælpe de danske politikere til at tage den rette beslutning - nemlig at tillade dobbelt statsborgerskab, så du og jeg og de andre herude kan få rettigheder og sikkerhed dér hvor vi bor, uden at tvinges til at opgive det vi også er - nemlig danske.
    Du kan altid finde seneste nyt i sagen på www.statsborger.dk.
    Hej,
    Charlotte - dansk og italienske i Milano :-)

  2. Erling Larsen
    1. mar 2009 13:55
    2

    Det er jo noget sludder når man siger at man ikke kan være dansk, bare for at man bytter pas.

    Jeg kender flere danskere her i Sverige, som er blevet svenske statsborgere.
    Selv efter flere år så taler de stadigvæk dansk hjemme og sammen med andre danskere, og spiser dansk rugbrød, flæskesteg med svær og brun sovs.

    Der kan sikkert findes gode argument for dobbelt statsborgerskab, men at sætte lighedstegn mellem nationalitetsfølelse og pas anser jeg er lidt langsøgt.

    I mange tidligere diskutioner har man fremført at man vil kunne stemme både i Danmark og det land hvor man bor. Men er det rimeligt at vi som bor udenlands skal blande os i dansk politik - jeg synes ikke det!

    Erling
    (stadig dansk i hjertet efter 20 år i Sverige)

  3. Charlotte Sylvestersen
    1. mar 2009 14:31
    3

    Hej Erling,
    dobbelt statsborgerskab skal naturligvis ikke være en tvang - sådan som fraskrivelsen af statsborgerskab er det i dag.

    Hvis du er tilfreds med ikke at kunne stemme nogen steder og er ligeglad med om du har RET til at bo dér, hvor du bor - jamen, så er det jo fint for dig. Men vi er altså mange, der ønsker at få det samme rettigheder som de fleste andre - deriblandt også svenskerne - allerede har i dag.

    Og blot lige én gang mere - ønsket om dobbelt statsborgerskab til danskere har intet med stemmeret i Danmark at gøre.

    Den danske grundlov slår fast, at stemmeret er afhængig af bopæl i landet.

    Udedanskere ønsker derimod lov til at stemme, hvor de bor.

    Hej
    Charlotte

  4. Erling Larsen
    1. mar 2009 14:46
    4

    Hej Charlotte

    Hvis det kun er et spørgsmål om stemmeret der hvor man bor, hvorfor er det så så vigtigt at fastholde et statsborgerskab i et land hvor man ikke bor?

    Hvad gælder specifikt Sverige, så har jeg stadig stemmeret til kommune og landsting. Jeg er endda indvalgt i fuldmägtiga begge steder.

    Bortset fra stemmeret til Riksdagen og at jeg risikerer at blive indkaldt til totalforsvaret, hvad er det så for rettigheder som jeg opnår ved at blive svensk statsborger?

    Uanset hvad jeg vælger, så er jeg jo stadigvæk dansk.

    Erling

  5. Søren jensen
    1. mar 2009 17:45
    5

    Med min families 28 års erfarings ophold i USA som udedanskere vil jeg ikke lægge skjul på, at jeg er stor tilhænger af dobbelt statsborgerskab. Der er hundredevis, hvis ikke tusindevis af udedanskere, der mener det samme og har lignende tilhørsforhold til både deres nye hjemland såvel til gamle Danmark. Det er derfor komplet ironisk at Danmark idag tillader dobbelt statsborgerskab, men alligevel - siger især de konservative politikere - er imod det. Jeg har endnu ikke set et eneste fornuftigt konkret argument imod dobbelt statsborgerskab, kun at man “principielt” er imod det eller at man kun kan “tilhøre” eet land. Det er ikke argumenter, der belyser nogen ulemper. Det er blevet en akademisk diskussion. Der nævnes loyalitets problemer mellem to lande, værnepligt, krigstilstande, mere end to statsborgerskaber osv. Det er alle periferiske og mere eller mindre hypotetiske betragtninger. Fra de tusindevis af eksisterende dobbelt statsborgerskaber er der ikke fremkommet en eneste ulempe. Fakta er at langt de fleste lande selv inden for EU har løst disse problemer. En ændring af indfødsrets loven i et demokratisk samfund er vel til for a tilgodese den almene brede interesse og opbakning uden at lade undtagelserne diktere en løsning.

  6. Susan
    6. mar 2009 19:53
    6

    Velkommen Erling og Charlotte.

    Erling, for mange af os udedanskere er det ikke bare stemmeretten her hvor vi bor der er vigtig. Der er mange følelser involveret, men lige så vigtigt er at hvis vi mister vores danske statsborgerskab, så mister vi vores EU statsborgerskab og hvem ved hvad fremtiden bringer.

    Noget helt andet, som jeg også har skrevet tidligere, så er det mest dobbelt moralske vel egentlig at Danmark jo rent faktisk tillader dobbelt statsborgerskab hvis man er født med det, så alle "problemerne" vedrørerende dobbelt statsborgerskab eksisterer jo allerede. Det er jo ikke sådan at flere 100.000 lige pludselig vil have og får dobbelt statsborgerskab hvis/når det bliver tilladt.

  7. Tina - omme i London
    10. mar 2009 23:38
    7

    WOW - har du set de kommentarer paa JP siden du kommenterede? Der er godt nok MANGE ubegavede mennesker i denne verden, men heldigvis ogsaa nogle begavede nogen. En skam at Karsten Nonbo aabenbart hoerer til den foerste kategori...

  8. Charlotte Sylvestersen
    11. mar 2009 10:33
    8

    Hej Tina - omme i London (fed titel) og Susan,
    ja, nu kaldes vi også landsforræddere - men så er kortene da kommet på bordet!
    Debatten kører for fuld skrue på "Ordet er dit" på Jyllands Posten
    - og langt de fleste indlæg er FOR dobbelt statsborgerskab...
    (jeg har simpelthen læst dem alle sammen!)
    Man kan deltage i debatten ved at gå til "Ordet er frit" på www.jp.dk - og skrive uden at skulle oprette en profil...
    Dobbelte hilsner
    Charlotte - henne i Milano :-)

  9. Tina - omme i London
    11. mar 2009 22:43
    9

    Nu er jeg en vaskeaegte landsforraedder, jeg er ikke bare flygtet i "skattely" (JOKE!) i en ganske ung alder, jeg har ogsaa opgivet mit statsborgerskab til fordel for et engelsk, saa jeg er vidst ikke den rigtige til at deltage i debatten, men derfor kan man jo godt have en mening. :)

  10. Susan
    12. mar 2009 01:28
    10

    Ja der er gang i den. Jeg er helt enig, der er godt nok mange som ikke taenker ret meget laengere end deres egen naesetip ... og saa er der ogsaa en vis portion jantelov og misundelse indblandet :-)

  11. Susan
    12. mar 2009 01:28
    11

    Forresten - Tina, du maa da altid blande dig, havde du haft mulighed for at beholde dit danske statsborgerskab, saa havde du jo gjort det.

  12. Charlotte Sylvestersen
    12. mar 2009 11:30
    12

    ...Tina - NÅR vi får ret til dobbelt statsborgerskab, så vil der i loven være mulighed for netop danskere som dig at GENERHVERVE det tabte danske statsborgerskab - sådan en ordning havde både Sverige og Finland i en en 3 til 5 års periode efter tilladelsen af dobbelt statsborgerskab :-)
    Hej, Charlotte - Milano - og med pas, der skal fornyes i august... mmm....

  13. Tina - omme i London
    16. mar 2009 13:09
    13

    Skal jeg vaere helt aerlig, saa gider jeg ikke spilde penge paa det. Jeg har jo ikke noget at bruge et dansk statsborgerskab til!

  14. Anne
    25. nov 2009 03:27
    14

    Det lader til at hovedbarrieren for at tillade dobbelt statsborskab er forsigtighedsprincippet. Man frygter uoverskuelige konsekvenser. Jeg tror loesningen er et hav af "hvad saa hvis" scenarios - praesenteret i tykke rapporter der giver politikerne en tryghedsfornemmelse. Det er uforudsigeligheden der skraemmer. Selvom man maaske nok kan mene at f.eks Sverige er et sammenligneligt land, er erfaringerne ikke dissekeret nok for dansk mentalitet.

    MHT stemmeret - I Danmark skal man have bopael i landet for at stemme, og det synes jeg er et godt princip. Det ville ikke vaere retfaerdigt hvis jeg, bosiddende i Australien, kunne vaelge danske politikere og saa ikke behoevede opleve konsekvenserne i min dagligdag. Det jeg oensker er stemmeret i Australien - men det kraever australsk statsborgerskab. Jeg har dansk pas og afventer i oejeblikket en dansk lovaendring, foer jeg ansoeger om australsk statsborgerskab (det er fristende ... og ikke kun fordi det nye australske pas er et fantastisk lille vaerk fuld af kunst og historie). Saa, som udlandsdansker kan dobbelt statsborgerskab aendre "ingen stemmeret" til "stemmeret i udlandet" (bopaelslandet). Man vil derimod stadig ikke kunne stemme i Danmark, og det er fint.

    Min mand har dobbelt australsk-rumaensk statsborgerskab og har stemmeret i Australien OG Rumaenien. Det synes jeg umiddelbart der er et demokratisk problem i (een mand, to stemmer) - det synes han dog ikke. For som han siger, er det jo ikke saadan at hans stemme taeller dobbelt - det er mere ligesom at man baade kan stemme til kommunalvalget og i skolebestyrelsen.

    Men hvis ovenstaaende situation er et demokratisk problem, kan jeg se et principielt problem for udlaendinge i Danmark hvis der ikke behoever at opgive deres gamle pas for at faa dansk statsborgerskab. Hvis stemmeretten afhaenger af statsborgerskabet i deres gamle land, vil de saa have stemmeret i baade deres gamle land OG Danmark. Det ville jeg dog karakterisere som en petitesse, som der formentlig kan findes en loesning paa.

    Hvor er de RIGTIGE argumenter imod dobbelt statsborgerskab? Hit med dem, saa jeg kan argumentere imod dem.








Skriv en kommentar